Díky situaci ohledně koronaviru a různým vládním restrikcím se většina evropských států potýká se zpomalením ekonomiky. Německo se v červnu minulého roku pokusilo ekonomiku nakopnout ne až tak standardním způsobem. Většinou se totiž v takových případech používá monetární neboli měnová politika, kterou má v rukou centrální banka a využívá k ní změny úrokových sazeb prostřednictvím regulace nabídky peněz. Někdy je ale tento druh stimulace sám o sobě nedostatečný a na řadu přichází alternativy, které nabízí politika fiskální neboli rozpočtová, která ovlivňuje vývoj ekonomiky změnami výše a struktury veřejných výdajů a daní. Nástrojem, který si Německo zvolilo bylo krátkodobé snížení DPH o 3 %, což mělo přispět ke stimulaci spotřeby. Předpokladem bylo, že výhodné ceny po snížení DPH budou podporovat spotřebitele v nákupech a vidina blížícího se opětovného navýšení sazby je donutí nákup neodkládat. Dle výsledných dat lze konstatovat, že tento pokus byl úspěšný. V přepočtu na české koruny vzrostla spotřeba přibližně o 750 miliard.
Jak dočasné snížení DPH ovlivnilo spotřebitelské chování?
Je důležité zmínit, že někteří spotřebitelé zaznamenali snížení DPH, avšak nebyli si vědomi toho, že je pouze dočasné, takže dopad opatření nebyl stoprocentní. Nicméně, u spotřebitelů, kteří očekávali výrazné snížení cen, stoupla spotřeba skoro o 40 %, přičemž nárůst byl zřetelnější u zboží dlouhodobé spotřeby a nejvíce lidé nakupovali těsně před konečným termínem, kdy se sazba měla vrátit zase na původní hodnotu. Nejmarkantněji se stimulace projevila u mladých spotřebitelů a u spotřebitelů citlivých na slevy a akce, tudíž u domácností, které nemají moc peněz.
« zpět na přehled novinek