MENU
Poradíme vám s výběrem 800 188 888 info@tco.cz
Začátek roku 2023 přinesl zákonnou povinnost komunikovat s úřady pomocí datové schránky všem podnikajícím fyzickým osobám vlastnícím IČO a také nepodnikajícím právnickým osobám.

Datové schránky zřizuje subjektům postupně ve třech vlnách stát a prostřednictvím doporučených dopisů rozesílá poštou přihlašovací údaje s návodem k aktivaci. Občanům, kteří si již dříve dobrovolně datovou schránku sami zřídili, přijdou tyto údaje do této „občanské“ datové schránky.

Datová schránka je aktivovaná prvním přihlášením uživatele. Pokud k přihlášení nedojde do 15 dnů od převzetí doporučeného dopisu s údaji, schránka se aktivuje automaticky.

OSVČ budou do datové schránky dostávat dokumenty související s podnikatelskou činností (například výzvu k podání daňového přiznání). Ostatní dokumenty, které s podnikatelskou činností nesouvisí, budou zasílány poštou, pokud ovšem daná osoba nemá zřízenou „datovku“ i jako občan. V takovém případě dostane do datové schránky i informace, které s podnikáním nesouvisí.

Jaké povinnosti podnikatelům přináší zřízení datové schránky?

Aktivace datové schránky znamená pro subjekt povinnost provádět podání některých formulářů, které souvisí s podnikatelskou činností, elektronickou formou. Takovým příkladem je třeba podání daňového přiznání za tento rok.

Zákon však nabízí víc než jednu formu elektronického podání, a tak to vedle podání datovou schránkou může být třeba jedna z možností, které nabízí portál MOJE daně, email s ověřeným elektronickým podpisem nebo podání přes aplikace Online finanční úřad.

Co možná nevíte:

Termíny pro podání daňového přiznání:

« zpět na přehled novinek