Datové schránky zřizuje subjektům postupně ve třech vlnách stát a prostřednictvím doporučených dopisů rozesílá poštou přihlašovací údaje s návodem k aktivaci. Občanům, kteří si již dříve dobrovolně datovou schránku sami zřídili, přijdou tyto údaje do této „občanské“ datové schránky.
Datová schránka je aktivovaná prvním přihlášením uživatele. Pokud k přihlášení nedojde do 15 dnů od převzetí doporučeného dopisu s údaji, schránka se aktivuje automaticky.
OSVČ budou do datové schránky dostávat dokumenty související s podnikatelskou činností (například výzvu k podání daňového přiznání). Ostatní dokumenty, které s podnikatelskou činností nesouvisí, budou zasílány poštou, pokud ovšem daná osoba nemá zřízenou „datovku“ i jako občan. V takovém případě dostane do datové schránky i informace, které s podnikáním nesouvisí.
Aktivace datové schránky znamená pro subjekt povinnost provádět podání některých formulářů, které souvisí s podnikatelskou činností, elektronickou formou. Takovým příkladem je třeba podání daňového přiznání za tento rok.
Zákon však nabízí víc než jednu formu elektronického podání, a tak to vedle podání datovou schránkou může být třeba jedna z možností, které nabízí portál MOJE daně, email s ověřeným elektronickým podpisem nebo podání přes aplikace Online finanční úřad.
Co možná nevíte:
Termíny pro podání daňového přiznání: