Takzvanou „izolačkou“ rozumíme příspěvek, který prostřednictvím zaměstnavatele poskytuje stát zaměstnanci a blíže ho upravuje zákon č. 121/2021 Sb.
Zaměstnavatel „izolačku“ vyplácí v řádném výplatním termínu společně s náhradou mzdy a potom si tuto částku odečítá od sociálního pojištění. K tomuto kroku potřebuje speciální formulář. Žádost o odečet je možné podat nejvýše tři měsíce po ukončení karantény či izolace zaměstnance.
Pokud je „izolačka“ účtována pouze rozvahově, není účetní obraz úplný. V situaci, kdy zaměstnavatel po podání žádosti zjistí, že nesplnil podmínky §6 zákona č. 121/2021 Sb. pro čerpání příspěvku a nemá tak na něj nárok, nemohla by si účetní jednotka snížit odvody na sociální pojištění. Částka tedy zůstane nákladem zaměstnavatele a zaúčtuje se do daňově uznatelných nákladů.
Jak vyplývá ze zodpovězených dotazů na stránkách Ministerstva financí, preferovaným způsobem je účtování „izolačky“ do mzdových nákladů, přičemž je vhodné jej odlišit za použití analytiky.
221 – Peněžní prostředky na účtech
331 – Zaměstnanci
336 – Zúčtování s institucemi sociálního zabezpečení a zdravotního pojištění
342 – Ostatní přímé daně
521 – Mzdové náklady
524 – Zákonné sociální a zdravotní pojištění
Pokud je výše „izolačky“ vyšší než dané sociální pojistné, bere se tato částka jako přeplatek na pojistném a bude zaměstnavateli prostřednictvím ČSSZ vrácen.
« zpět na přehled novinek