První a pro mnoho podnikatelů nejdůležitější daňovou změnou je snížení DPH pro stravovací služby, které se vrací ze základní sazby 21 % do snížené sazby 15 %. Snížení daňového zatížení je kompenzací restauratérům za vzniklé výdaje se zavedením elektronické evidence tržeb.
Snížená sazba DPH platí pro stravování a podávání nealkoholických nápojů.
Restauratéři proto nesmí ve snížené sazbě účtovat alkoholické nápoje. Pro mnohé to však může být administrativní problém. „Pokud ale restauratéři používají pro elektronickou evidenci software DUNA CASH či DUNA OBCHOD s návazností na účetní program DUNA ÚČTO, nemusí se obávat. Software počítá s různými daňovými sazbami a umožňuje pohodlně vytvořit závěrku pro zaúčtování do podvojného účetnictví nebo daňové evidence.“, vysvětluje Iva Přikrylová ze společnosti TILL CONSULT a.s
Kromě stravovacích služeb budou nově daňově zvýhodněny také tiskoviny, které z 15% sazby DPH přechází do 10% sazby. Zařadí se tak po bok léků, kojenecké výživy a knih.
Každoročním koloritem je zvyšování minimálních odvodů zdravotního a sociálního pojištění, které se odvíjí od všeobecného vyměřovacího základu, průměrné mzdy i důchodového koeficientu. A právě rostoucí mzdy ovlivňují výši pojistných záloh.
„Osoby samostatně výdělečně činné, které odvádí minimální zálohy na zdravotním pojištění, si letos připlatí o 83 korun navíc. Konkrétně nová výše minimálních záloh činí 1906 korun,“ říká Lukáš Rajnošek.
Dále dodává: „Zároveň dochází k navýšení minimálních záloh u sociálního pojištění, které poprvé překračuje dvoutisícovou hranici. Minimální měsíční záloha činí 2061 korun, což je o 89 korun více než v loňském roce.“
Minimální měsíční zálohy | 2017 | 2016 |
Zdravotní pojištění: | 1906 Kč | 1823 Kč |
Sociální pojištění: | 2061 Kč | 1972 Kč |
Novinkou je také změna účtů pro platbu zdravotního pojištění. Novela zákona o rozpočtových pravidlech totiž ukládá zdravotním pojišťovnám vést své účty u České národní banky. Účty u komerčních bank proto pojišťovny přestanou používat.
Podstatnou změnou pro více než 250 000 podnikatelů bude druhá fáze elektronické evidence tržeb. Ta začne prvního března a bude se vztahovat na všechny maloobchodní a velkoobchodní prodejce.
„Obchodníci se stejně jako před pár měsíci restauratéři budou muset vybavit systémem pro evidenci a odesílání hotovostních plateb“, konstatuje ředitel společnosti TILL CONSULT a.s. Miroslav Till.
„Pro obchodníky máme připraven program DUNA OBCHOD, který je praktickým nástrojem pro snadnou obsluhu zákazníka, a to jak při pultovém, tak i velkoobchodním prodeji. Software umožňuje rychlé vystavení prodejního dokladu či faktury, eviduje skladové zásoby, odesílá data Finanční správě, funguje i při výpadku internetu a je kompatibilní s účetním programem DUNA ÚČTO,“ říká o software Dana Dostálová.
Díky kompatibilitě s ekonomickým systémem DUNA ÚČTO, může podnikatel bez obtíží zpracovávat podvojné účetnictví, daňovou evidenci, sledovat zásoby či sestavit účetní závěrku. Daňových legislativních změn se proto v roce 2017 nemusíte obávat, obzvlášť pokud vás změnami provází aktualizovaný účetní software DUNA.
« zpět na přehled novinek