První etapa spouštění systému EET už klepe na dveře, ta se týká provozovatelů ubytovacích a stravovacích zařízení. Povinnost zavedení elektronické evidence tržeb pro e-shopy začne platit až 1. března 2017. Toto datum se ale rychle blíží a pro mnoho provozovatelů internetových obchodů je téměř noční můrou. Bojíte se i vy, jaký na vás bude mít EET dopad?
Už pouhé rozdělení toho, které platby elektronické evidenci podléhají, a které nikoliv, může způsobit chaos. E-shopy totiž často využívají obě skupiny plateb.
EET je nutná v případě platby v hotovosti, kartou, internetovou peněženkou a na dobírku. Pokud jsou ale peníze poslány převodem na účet, EET se na ni nevztahuje, a to ať už se jedná o převod peněz od přepravce či zákazníka.
Zákazník může přepravci zaplatit v hotovosti, ale ten již peníze zašle převodem na účet. Jestliže přepravní firma bude prodejci zpětně předávat fyzickou hotovost, bude nutné doklad vystavit přes EET. Pokud bude tedy zboží dodáváno přes ty přepravní firmy, které peníze od zákazníka následně převedou e-shopu na účet, nebude se EET na tyto transakce vztahovat. Tuto výjimku vyjednala s Ministerstvem financí Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, a navzdory nedávným zprávám, že byla zrušena, tato výjimka pořád platí. Ministerstvo financí přistoupilo na požadavek e-shopů ohledně “neevidenci” dobírky, která patřila mezi problematická místa EET. Pro mnoho internetových obchodů však ani tato úleva není spásná.
Platba převodem na účet je u zákazníků druhá nejoblíbenější (asi 27 %), na prvním místě zůstává dobírka (41 %). I když si bude majitel e-shopu nechávat posílat od přepravce peníze za dobírku převodem na účet, stále bude přibližně třetina objednávek a plateb podléhat EET. Menší e-shopy budou moct situaci řešit tím, že nabídnou pouze platební metody nepodléhající EET, vůči zákazníkům to bude ale určitý krok zpátky a nevýhoda vůči konkurenci. Každý si musí spočítat, jak moc s mu to vyplatí. Mnozí lidé totiž jinak než na dobírku přes internet nenakupují. Asi třetina e-shopů nabízí i osobní odběr v kamenné prodejně. Zrušit tyto dvě možnosti bude znamenat značné znevýhodnění a také ztrátu určitého procenta zákazníků.
Podstatou Elektronické Evidence Tržeb (EET) je evidence každé hotovostní platby za prodej zboží a služeb. Každý podnikatel si bude muset pořídit zařízení, které dokáže elektronicky komunikovat přes internet (PC, notebook, tablet, pokladnu, mobil)a samozřejmě mít dobré připojení k internetu. U e-shopů toto nebývá problém.
Online prodejcům přibyde od března 2017 pravděpodobně poměrně zbytečná administrativa navíc, jelikož příliš podrobný přehled o činnosti e-shopů Ministerstvo financí stejně nezíská. Abyste si práci trochu usnadnili, vyberte si vhodný pokladní systém, který vyhoví vašim potřebám, ušetří čas a usnadní práci. Většina e-shopu má i kamennou prodejnu, bude tedy muset myslet na online i kamenný obchod zároveň.
« zpět na přehled novinek