Rozvoz zboží realizovaný ve vlastní režii se řídí zcela jasnou úpravou. Zákazníkovi platícímu kartou nebo hotovostí musí řidič vystavit doklad evidující realizovanou platbu. K tomu je nutné přenosné zařízení s vhodným software, například DUNA Cash.
Alternativou je také platbu zaevidovat pomocí software s EET již před expedicí přímo na prodejně a účtenku přiložit ke zboží. Pokud se zákazník rozhodne zboží nezaplatit, lze již zaregistrovanou tržbu stornovat prostřednictvím zaslání tržby na stejnou částku s minusovým znaménkem.
Pokud obchodník rozesílá zboží prostřednictvím běžně dostupných poštovních služeb, mezi které patří Česká pošta, PPL, Geis, DPD, GLS, či Uloženka, Messenger nebo Zásilkovna, vystupují tito zprostředkovatelé dopravy v roli prostředníků.
„Prostředník v tomto případě zajišťuje inkasní službu a předání zboží. V momentě předání zboží zákazníkovi nevzniká důvod k evidenci tržeb. Důvod k evidenci vzniká, jakmile obchodník obdrží platbu inkasovanou dopravcem. Jelikož jsou tyto platby ve většině případů realizovány bankovním převodem, nepodléhají EET,“ říká Dana Dostálová, ze společnosti TILL CONSULT, která vyvíjí účetní a obchodní programy DUNA.
Dana Dostálová zároveň dodává: „Povinnost registrovat platbu se týká pouze případů, kdy dopravce zaplatí inkasovanou platbu obchodníkovi v hotovosti“. V tomto případě však musí být účtenka doručena koncovému zákazníkovi. Nejlépe je evidovanou účtenku přiložit již k expedovanému zboží, jako je tomu v případě vlastní dopravy.
Odlišná situace nastává v případě, kdy dopravce přímo zastupuje obchodníka na základě mandátní smlouvy či jiného smluvního vztahu na principu přímého zastoupení. V tomto případě dopravce zastupuje obchodníka a inkasuje finance jeho jménem na jeho účet.
Převzetí platby dopravcem je v tomto případě považována za přímou platbu obchodníkovi. Dopravce je povinen v okamžiku platby vystavit doklad podléhají EET. K tomu je nutné přenosné zařízení se software podporujícím elektronickou evidenci tržeb. Následný převod finančních prostředků od dopravce k obchodníkovi již EET nepodléhá.
Poslední možností zaslání zboží z e-shopu je prostřednictvím nepřímého zastoupení. To je zpravidla dáno komisionářskou smlouvou nebo jiným smluvním vztahem o nepřímém zastoupení.
„V případě nepřímého zastoupení se nemusí provozovatel internetového obchodu elektronickou evidencí tržeb vůbec zabývat. U nepřímého zastoupení totiž přebírá zodpovědnost za evidenci samotný dopravce, který přijímá platby od zákazníka svým jménem ve prospěch účtu obchodníka,“ uzavírá Dana Dostálová ze společnosti TILL CONSULT.
« zpět na přehled novinek