Modul Účetnictví je propojen s ekonomickými popř. skladovými agendami, odkud čerpá veškeré údaje pro zaúčtování dokladů do účetního deníku. Výstupem z Účetnictví jsou účetní výkazy potřebné pro daňová přiznání a další tiskové sestavy a výkazy o hospodaření firmy.
Jsou respektovány právní normy upravující účetnictví, tj. především Zákon o účetnictví, prováděcí vyhlášky a účetní standardy.
Největší přínosy
- Účetní zápis k dokladu vzniká automaticky na základě nadefinovaných předkontací
- Informace o finančních stavech na účtech jsou vždy aktuální
Speciální funkce/vlastnosti
- Možnost vést účetnictví podnikatelských subjektů podle Vyhlášky 500/2002 Sb, účetnictví příspěvkových organizací podle Vyhlášky 410/2009 Sb. a účetnictví nevýdělečných organizací podle Vyhlášky 504/2002 Sb.
Soubor účtů
Obsahuje aktuální hodnotové údaje na účtech definovaných v číselníku Účtová osnova. Ke každému účtu jsou zobrazeny: počáteční stav, měsíční obraty Má Dáti a Dal, zůstatek a konečný stav v předchozím účetním období. Počáteční stav a konečný stav minulého období se doplní automaticky při zahájení nového účetního období dle období předchozího. Jednotlivé účty je možné členit podle středisek.
Účetní deník
Představuje souhrn všech účetních zápisů z jednotlivých agend. Zobrazit lze dvěma způsoby:
- dokladově – každý řádek představuje jeden doklad s celkovou zaúčtovanou částkou, podrobnosti o zaúčtování se nachází na záložce Doklad
- řádkově – zaúčtované doklady jsou zobrazeny podrobně, tj, včetně kontací MD/Dal i rozúčtování
Zaúčtování každého dokladu se provádí ve zdrojové evidenci, ve které je prvotní doklad pořízen (např. pokladní deník, bankovní výpisy, přijaté faktury atd.) a zůstává stále jeho součástí - viz. záložka Zaúčtování u dokladu. Tato záložka se naplní údaji v okamžiku prvního uložení dokladu a od tohoto okamžiku je přístupná pro prohlížení a další operace – např. rozúčtování na střediska, zakázky apod. Oprava zaúčtování se provádí také přímo na dokladu. Údaje z této záložky tvoří řádky Účetního deníku!
Účtování dokladů je automatické, předpokladem je pouze správné nadefinování kontací MD/Dal v číselníku Dokladová řada.
Účetní výkazy
Základními účetními výkazy jsou Rozvaha a Výkaz zisků a ztrát. Poskytují přehled o stavu aktiv a pasiv a nákladů a výnosů účetní jednotky v členění dle vyhlášky. Lze je tvořit za celou firmu i za jednotlivá střediska, od počátku roku do zvoleného data, nebo za libovolně zadané období, zaokrouhlené na tisíce nebo v přesných částkách.
U výkazů zaokrouhlených na tisíce, které slouží jako přílohy k daňovému přiznání daně z příjmu, je k dispozici funkce na úpravu zaokrouhlovacího rozdílu v případě, že výsledek hospodaření se ve výkazech liší právě o tento zaokrouhlovací rozdíl.
Výkazy lze tisknout v různých podobách a také tvořit XML soubor vhodný pro načtení na portál EPO nebo exportovat do XLS.
Všeobecné účetní doklady
Slouží pro účtování operací, které svou povahou nepatří do žádné jiné agendy programu. Lze je využít např. pro účtování časového rozlišení, kurzových rozdílů, odpisů majetku, aktivace, oprav účtování dokladů apod. Pracují s měnou CZK.
Agenda má vazbu na přiznání k DPH a páruje se s pohledávkami nebo závazky.
Kromě ručně zapisovaných Všeobecných účetních dokladů (VUD) se zde evidují i účetní případy vznikající v programu automaticky (např. již zmíněné odpisy majetku, kurzové rozdíly apod.).
Finanční analýzy
Tato volba umožňuje sestavení a vytvoření sestav, které slouží pro operativní rozhodování a plánování. K dispozici je Finanční analýza I. a II., které zobrazují vybrané podílové ukazatele pro hodnocení firmy. Hodnoty vstupních údajů se načítají automaticky z Rozvahy a Výkazu zisku a ztrát. Často využívanou sestavou je Přehled hospodaření, která poskytuje souhrnný přehled a porovnání nákladů a výnosů v členění na účty. Je možné jej vytvářet za celou firmu, vybrané středisko, zakázku nebo aktivitu od počátku roku nebo za zvolené období.